سه شنبه ، 23 بهمن 1397- 546

آیا رنگ دندان ها بعد از ارتودنسی زرد می شود؟

اشتراک گذاری

بسیار پیش می آید که بیماران بعد از ارتودنسی از زرد شدن دندان ها خبر می دهند،

این نوشته مطلب فوق را بررسی خواهد کرد.

ارتودنسی فی النفسه هیچ گونه تغییر رنگی در دندان های ایجاد نمی کند!

ممکن است بیمار با عدم رعایت بهداشت دچار پوسیدگی های اولیه در دندان ها شود. این پوسیدگی ها

به مرور زمان به شکل لکه های سفید یا قهوه ای و حتی گاه سیاه ممکن است دیده شوند که به خوبی با رعایت بهداشت مناسب قابل اجتناب خواهد بود. ولی بعد از ایجاد نیاز مند درمان دندانپزشکی برای اصلاح خواهند بود!

مورد دیگر که طی ارتودنسی رایج است، تغییر رنگ موقت دندان ها به علت استفاده از دهانشویه کلرهگزیدین رقیق نشده است. این تغییر رنگ موقتی بوده با مسواک زدن قابل پیش گیری و قابل رفع است.

به ندرت ممکن است دندان هایی که سابقه ضربه یا پوسیدگی ها یا ترمیم های عمیق داشته اند، در ارتودنسی دچار مرگ عصب دندان شده رنگشان عوض شود. در این حالت درمان عصب کشی و سفید کردن لازم خواهد بود. حالت اخیر بسیار نادر و شاید ۱ در هزار نفر است!

در کل بعد از ارتودنسی، تمام چسب ها و بقایا آن ها پاک می شوند و بنابراین هرچه از ارتودنسی به دندان اضافه شده برداشته می شود.

اما باید دقت کرد که اغلب بعد از درمان، چون بیمار توجهش به دندان ها بیشتر شده، ممکن است “احساس” کند رنگ دندان ها زرد است. در این موارد مدتی بعد از ارتودنسی می تواند از روش های سفید کردن دندان ها استفاده کند. به ندرت استفاده از درمان های ترمیم زیبایی ممکن است توصیه شود.

اما نکته ای جالب هم در این مقوله موجود است و آن تفاوت شرایط تهیه عکس از دندان ها است:

در عکس زیر تصاویر در شرایط نور کمی متفاوت در ابتدای درمان و پایان در مان ولی با یک دوربین تهیه شده اند اما عکس ۲ سال بعد با دوربین دیگری تهیه شده و دندان ها به نظر سفید تر می رسند!

یک سرنخ خوب در این مورد مقایسه رنگ لثه ها بین تصاویر است که کمک می کند تشخیص دهیم تفاوت رنگ دندان ها تا چه حدی حاصل شرایط تصویر برداری ممکن است باشد (به داخل مستطیل توجه کنید):

 

orto-clor

 

در هرحال بلیچینگ یا سفید کردن دندان ها را هم می توان برا کسانی که می خواهند دندان سفید تری داشته باشند پیشنهاد کرد.

توصیه می شود این کار مدتی بعد از پایان ارتودنسی انجام شود تا هم دندان ها کمی به ثبات رسیده باشند و هم بافت لثه اطراف دندان ها کمی بهبود یافته باشد.

فراموش نکنید که بعد از برداشتن اتصالات از روی دندان ها رعایت بهداشت راحت تر خواهد شد، خصوصا برای کسانی که قبلا خوب نمی توانستند مسواک بزنند یا نخ دندان بکشند. بنابراین با گذر چند هفته لثه دندانها وضعیت بهتری پیدا می کنند و راحت تر و مطمئن تر می تواند پروسه بلیچینگ را انجام داد.

بخش ها

پیوندها

طراحی و پیاده سازی توسط گروه نرم افزاری دوگان

کلیه حقوق مادی و معنوی نزد جهاد دانشگاهی  محفوظ است.