پنج شنبه ، 21 فروردين 1399- 381

استفاده از چه مسواک هایی مناسب است؟

اشتراک گذاری

چرا مسواك نرم توصیه می شود؟

عامل ایجاد كننده بیماریهای لثه و دندان،لایه بیرنگ و چسبنده ای است كه شامل میكروبها در زمینه ای از بزاق و مواد غذایی بوده كه به سطح دندان می چسبد و پلاك میكروبی نامیده می شود.پلاك با كشیدن ناخن بر روی دندان به زیر آن جمع شده و دیده می شود.هدف از مسواك زدن،تمیز كردن دندانها از باقیمانده مواد غذایی و برداشتن پلاك میكروبی بوده كه با استفاده از مسواک خوب نرم به این هدف می توان نائل گردید.

چرا نباید از مسواك زبر استفاده كرد؟

علیرغم تصور مردم جرم رسوب یافته بر دندانها،با عمل مسواك زدن برطرف نمی گردد و نیاز به كمك دندانپزشك و استفاده از وسایلی چون قلم و دستگاه جرم گیری دارد.استفاده از مسواك های زبر و خشن و یا خمیر دندانهای ساینده علاوه بر اینكه باعث تحلیل لثه شده،سبب ایجاد سائیدگی و خراشیدگیهایی بر روی دندانها شده و استعداد گیر پلاك میكروبی و همچنین ریسك ایجاد پوسیدگی را بالا می برد.

بهترین زمان مسواک زدن چه موقع است؟

حداقل 2 بار در روز به مدت حداقل 2 دقیقه مسواک زدن بزنيد بهتر است یکبار شب قبل از خواب و بار دیگر صبح بعد از صرف صبحانه اين اقدام انجام شود. در پایان شب نیز بهتر است پس از مسواک کردن، ‌دهان را با یک آب نمک ولرم و دهان شویه شست و شو داد تا ph دهان از حالت اسیدی به قلیایی تبدیل شود و آسیب کمتری به دندان‌ها برسد.

اگر مسواک نزنید در دهان شما چه اتفاقی می افتد!؟

یک غشا از پلاک دندانی به طور مداوم به لطف باکترهایی که آنجا زندگی می کنند ایجاد می شود، و حدود 24 ساعت طول می کشد، تا به بلوغ برسد. (دلیل احساس بدی که در دهان خود صبح روز بعد از اینکه شما فراموش کرده اید مسواک بزنید، دارید).

این باکتریها در طول روز اسید تولید میکنند، و حتی بیشتر از زمانی که شما غذا می خورید، به همین دلیل است که شما می خواهید از شر این غشا حداقل دو بار در روز خلاص شوید، و هرچه تعداد مسواک زدن های شما کمتر از این باشد تولید اسید ممکن است بیشتر مینای دندانتان را بخورد و باعث کرم خوردگی شود. .
هرچه بیشتر این غشا بر روی دندان های شما بنشیند و مواد غذایی بیشتری این باکتری را تغذیه کنند، زمان بیشتری را صرف نشستن مظلومانه روی صندلی دندانپزشکی خواهید کرد....

چه خمیر دندانی مناسب تر است؟

راستش را بخواهید خمیردندان های مختلف فرق چندانی با هم ندارند، بخصوص که در رعایت بهداشت دهان و دندان نوع خمیر دندان حداقل نقش را دارد. همه ی خمیر دندان ها شامل این مواد هستند: مواد شوینده، ساینده، کف کننده، خوشبو کننده، مواد حاوی فلوراید و یک BASE که ماده اصلی خمیر دندان را تشکیل می دهد.

همه خمیر دندان ها این مواد را دارند و تفاوت آنها جزئی است و بسته به نوع مواد خوشبو کننده یا نوع بسته بندی شاید اختلافی با هم داشته باشند که این اختلاف هم نقش چندانی در بهداشت دهان و دندان بازی نمی کند. به عنوان مثال خمیردندان سیگنال با پاوه هیچ فرقی ندارند و به تبلیغات در این موارد اهمیت ندهید.

مسواک زدن در کودکان

مسواک در کودکان


در کودک روش مسواک‌زدن افقی است. در این روش مسواک به موازات سطح افقی روی دندان‌ها قرار گرفته و با حرکت مالشی به سمت جلو و عقب رانده می‌شود. سطح جونده دندان‌ها را نیز حتما باید با حرکت جلو و عقب مسواک تمیز کرد. غالبا مصرف خمیردندان فلورایددار از ۲ تا ۳ سالگی توصیه می‌شود. در ابتدا، مقدار خمیردندان به اندازه یک نخود کوچک کافی است، که با افزایش سن کودک می‌توان آن را افزایش داد. استفاده از نخ دندان نیز پس از بسته شدن فضاهای بین دندانی از ۳ تا ۴ سالگی به بعد (توسط والدین) توصیه می‌شود. این وظیفه تا حدود ۹ سالگی بر عهده والدین خواهد بود.

منبع:کلینیک تخصصی دندانپزشکی جهاددانشگاهی

www.JDMdentalclinic.ir

@JDMdentalclinic

بخش ها

پیوندها

طراحی و پیاده سازی توسط گروه نرم افزاری دوگان

کلیه حقوق مادی و معنوی نزد جهاد دانشگاهی  محفوظ است.