پنج شنبه ، 25 ارديبهشت 1399- 477

انواع لمینت ، ونیر کامپوزیت دندان و تفاوت آن ها

اشتراک گذاری

انواع لمینت ، ونیر کامپوزیت دندان و تفاوت آن ها

لمینت دندان از نظر جنس و ساخت متفاوت است و به دو نوع سرامیکی و کامپوزیتی تقسیم می شود.

لمینت کامپوزیتی : این نوع لمینت ارزان تر و ثبات رنگ کمتری نسبت به نوع دیگر دارد اما مزیت آن نسبت به نوع دیگر این است که در آن دندان تراش کمتری می یابد.

لمینت سرامیکی : این نوع لمینت نسبت به نوع دیگر با دوام تر و مقاومتر است و ثبات رنگ بیشتری دارد و دارای ظاهر زیباتری هستند.

ونیرها نیز دو گونه اند ونیر کامپوزیتی در مطب به طور مستقیم ساخته می شوند و ونیر سرامیکی در لابراتوارساخته می شوند و جنس آنها سرامیکی است.

ونیر کامپوزیت چیست؟
ونیر کامپوزیت ها با نام های (ونیر یک جلسه ای) ، (کامپونیر) ، (ونیر های رزین کامپوزیتی) و در بعضی موارد (باندینگ کامپوزیت) هم شناخته می شوند. لمینت نسبت به ونیرکامپوزیت روش تهاجمی تری برای برگرداندن لبخند به شمار می رود. در صورتی که دندان هایتان دچار شکستگی یا آسیب دیدگی شده است، ونیرهای رزین کامپوزیت بهترین گزینه برای نصب شدن مستقیم روی دندان ها و همراه داشتن ظاهری زیبا می باشند.
ونیر کامپوزیت جایگزین محافظه کارانه تری از لمینت به شمار می رود که از جنس رزین نیمه شفاف بوده و تنها در یک جلسه توسط دندانپزشک با ظرافت روی دندان فرد نصب و محکم می شود. ونیرکامپوزیت ها متنوع تر و مقرون به صرفه تر از لمینت ها می باشند.
ونیر کامپوزیت ها به دلیل مقرون به صرفه بودن، سریع انجام شدن و داشتن ظاهری زیبا و طبیعی در بین مردم از محبوبیت ویژه ای برخوردارند. می توان بسته به تمایل بیمار روی هر تعداد از دندان های وی کامپوزیت نصب کرد و هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد. هزینه ی ساختن لبخندی زیبا با ونیر کامپوزیت، بسیار کمتر از لمینت می باشد. کامپوزیت ها می توانند جایگزین های مناسبی برای لمینت های سرامیکی باشند و نقص های بسیاری که ممکن است شما را از داشتن لبخندی زیبا منع کند را برطرف می کنند.

منبع :کلینیک تخصصی دندانپزشکی جهاددانشگاهی

WWW.JDMdentalclinic.ir

@JDMdentalclinic

بخش ها

پیوندها

طراحی و پیاده سازی توسط گروه نرم افزاری دوگان

کلیه حقوق مادی و معنوی نزد جهاد دانشگاهی  محفوظ است.