بخش اطفال

اطفال

دندانپزشکی اطفال شاخه ایست که درکودکان زیر 12 سال به معالجه و پیشگیری ازبیماری های دهان و دندان می پردازد. اولین ویزیت دندانپزشکی پس از رویش اولین دندان های شیری در سن یک سالگی بهتر است انجام شود و به والدین نکاتی در مورد تغدیه بچه ها و مصرف برخی داروها مثل قطره آهن و عادت هایی مثل خوردن پستانک و انگشت و تنفس از دهان در خواب و... بر سلامت دندان آموزش داده می شود. از زمان رویش اولین دندان های شیری تا زمان افتادن آخرین دندان شیری بایستی کودکان هر 4 ماه یکبار توسط دندانپزشک معاینه شوند.

این شاخه شامل موارد زیر میشود:

1- درمان بدون درد

قبل از انجام اعمال دندانپزشکی توسط ژل های بی حس کننده موضعی روی ناحیه درمان از درد ‏تزریق به میزان قابل توجهی کاسته می شود.‏

2- فلوراید تراپی و پیشگیری از پوسیدگی دندان اطفال

3- فیشورسیلانت

4- پالپوتومی و عصب کشی

دندان های شیری هم ممکن است دچار عفونت شوند. اگر عصب دندان شیری دچار عفونت جزئی شود و عفونت محدود به بخش تاجی عصب باشد با حذف عصب بخش تاجی مشکل برطرف می شود. به این کار پالپوتومی گفته می شود.

5- پر کردن دندان اطفال

پر کردن یا ترمیم دندان به بازگرداندن عملکرد و شکل ظاهری دندان آسیب دیده با مواد ترمیم کننده دندان گفته می‌شود. خرابی ساختار دندان معمولاً در اثر پوسیدگی دندان یا آسیب‌های خارجی بوجود می‌آید.

6- روکش دندان کودکان (SS Crown)

روكش فولادی زنگ نزن به رنگ فلزی بوده و به دندان چسبانده میشود و وجود آن هيچ مشكلی در لق شدن دندان شيری و رويش جانشين دائمی آن ايجاد نمی‌كند. بلع احتمالی روكش بسيار نادر بوده و درصورت وقوع معمولاً بدون هيچ مشكلی در عرض 10-7 روز دفع می‌گردد.

7- فضا نگهدارنده

در صورتی كه ناچار از كشيدن دندان شيری می باشيم بايد حتما از فضا نگهدارنده استفاده شود که پلاک های مخصوصی هستند كه به صورت ثابت و متحرک در دهان كودک ساخته می شود و فضای از دست رفته را حفظ می كند.

8- درمان ارتودنسی اطفال

9- درمان به هم ریختگی دندان ها دندان های اطفال

10- جراحی فک و صورت اطفال

جلوگیری از خراب شدن دندانهای نوزادان (در برخی موارد به نام پوسیدگی شیشه نوزاد هم نامیده شده است)

برای جلوگیری از خراب شدن دندان نوزادان با به کار بستن توصیه های زیر می توانید از بروز آن پیشگیری نمایید. برای اطلاعات بیشتر با دندانپزشک خود مشاوره نمایید. بهتر است که شیشه بچه را در هنگام خواب در اختیار او قرار ندهید، ولی اگر مجبور هستید این کار را انجام دهید، شیشه را فقط از آب خالی پر کنید. هر مایع دیگری به جز آب، حتی شیر و آبمیوه می تواند موجب خراب شدن دندان بچه شما شود. شما می توانید برای غذا دادن به بچه از شیشه بچه در زمان مناسب آن استفاده نمایید، اما از این کار برای ساکت نگه داشتن بچه اجتناب نمایید، زیرا موجب خراب شدن دندانهای او می شود. بچه را هنگام غذا دادن پیش خود نگه دارید و وقتی شروع به خوابیدن کرد شیشه را از او جدا کنید. وقتی بچه خواب است نگذارید شیشه در دهان او باقی بماند. اجازه ندهید کودک نو پای شما در حالیکه شیشه در دهان او قرار دارد در اطراف قدم بزند.

چیز هایی را که باید در مورد دندانپزشک به کودک گفت:

• از طرف دندانپزشک به کودک قولی ندهید.

• در صورت صلاحدید دندانپزشک ، کودک را به تنهایی به اتاق بفرستید.

• جهت ترغیب کودک برای دیدار دندانپزشکی به او رشوه ندهید.

• کلمات منفی و ترسناک مانند درد ، آمپول ، کشیدن ، چرخ کردن را برای کودک به کار نبرید.

• دیدار دندانپزشکی را وسیله ای برای تنبیه معرفی نکنید.

• به او بگویید دکتر دوست شماست، به سلامت شما کمک می کند و دندانهای شما را تمیز می کند .

• اضطراب خود را به کودک منتقل نکنید.به دیگران اجازه ندهید خاطرات ترسناک دندانپزشکی خود را برای او بازگو کنند.

• از آنجا که دندانپزشک و دستیار برای هر مورد اصطلاح خاصی را به کار خواهند برد، جزئیات روند کار را برای کودک توضیح ندهید.

همواره الگوی صحیحی از نظر رعایت بهداشت دهان و دندان و مراجعه منظم به دندانپزشک، برای کودک خود باشید.