پنج شنبه ، 08 خرداد 1399- 444

انواع روکش دندان و پل دندانی چه هستند؟

اشتراک گذاری

روکش دندان و پل دندانی چه هستند؟
هم تاج و هم بیشتر پل ها ثابت هستند ، بر خلاف ابزارهای جدا شدنی مانند دندان مصنوعی که شما می توانید روزانه بیرون بیاوردیشان و تمیز کنید. تاج و پل ها بر روی دندان ها یا ایمپلنت های موجود محکم می شوند و تنها توسط دندان پزشک برداشته می شوند.

عمر روکش های دندانی چقدر است؟
اگر دندانتان شکسته و خراب شده شما نیاز به روکش دندان دارید که علاوه بر محافظت از دندان باعث زیبایی نیز می شود و عمر آن بین 5 تا 15 سال است.
روکش دندان زیرکونیا چیست؟

زیرکونیا معمولا به شکل اکسید زیرکونیوم است که فلزی بسیار سخت و به رنگ روشن است. زیرکونیا از نظر شیمیایی ماده‌ای خنثی است و در وسایل الکتریکی و صنایع‌دستی معمولا استفاده می‌شود. معمولا به خاطر دوام بالا شناخته‌شده‌اند، به همین خاطر آن را به‌عنوان محصولی ایده آل در تاج دندان استفاده می‌کنند. دندان‌های عقبی نیروی جویدن و آسیاب بیشتری را تحمل می‌کنند به همین دلیل روکش‌های زیرکونیا گزینه‌ی خوبی برای این نواحی هستند. این روکش به‌عنوان یک بلوک به دندانپزشکی فرستاده می‌شود، سپس توسط یک دستگاه برش کامپیوتری به شکل دندان درمی‌آید. به اعتقاد بعضی پزشکان روکش زیرکونیا محکم‌ترین روکش دندانی هستند. از آن جایی که زیرکونیا با بدن سازگار است و موجب تحریک بافت‌های بدنی نمی‌شود به‌عنوان مواد سازنده دیگر پروتزها مثل زانو، لگن، انگشت و گوش هم استفاده می‌شود. این نوع روکش ظاهری همانند دندان طبیعی دارد و رنگ آن بسته به رنگ دندان‌های مجاور قابل تنظیم است. برخلاف پرسلن ها و روکش‌های PFM مقاومت بیشتری نسبت به تغییر رنگ دارند. همچنین روکش زیرکونیا مقاومت سایشی بالایی دارد و به‌مرورزمان دچار سایش نمی‌شود. این روکش ها  استحکام بسیار بالا، زیبایی خیره‌کننده و قابلیت استفاده برای کلیه دندان‌های جلو و عقب از محاسن روکش زیرکونیا است. برای کسانی که زیبایی اولویت اصلی آن‌ها است استفاده از این نوع درمان (زیرکونیا) بهترین پیشنهاد است.

چه زمانی بدون روکش می توان ادامه داد؟

برای دندان های پیشین و نیش که سالم هستند، عصب کشی بدون روکش می تواند خیلی عالی انجام شود.

دندان های جلو، مثلا چون تجربه فشار کمتری نسبت به پرمولرها و مولرها دارند، به خاطر اینکه زیاد برای جویدن استفاده نمی شوند.

برای پرمولرها و مولرها که در معرض خطر کمتری از شکستگی قرار دارند و فقط برای پرکردن مناسبند از آمالگام یا کامپوزیت برای پرکردن آنها استفاده می شوند، چون دائمی و قوی هستند.

منبع :کلینیک تخصصی دندانپزشکی جهاددانشگاهی

WWW.JDMdentalclinic.ir

@JDMdentalclinic

بخش ها

پیوندها

طراحی و پیاده سازی توسط گروه نرم افزاری دوگان

کلیه حقوق مادی و معنوی نزد جهاد دانشگاهی  محفوظ است.